مشکلات ایجاد شده در مناطقی که برج خنک کننده وجود دارد

بیشترین کاربرد اینورتر فن در برج خنک کننده گالوانیزه عملکرد آن در کنترل دور فن است، با اینورتر فن کاهش مصرف انرژی و هزینه مصرفی برق نیز در برج خنک کننده اعمال خواهد شد.

عنوان:
برج خنک کننده و کنترل دور فن با اینورتر فن

متن:

برج خنک کننده و کنترل دور فن با اینورتر فن
در اینجا قصد داریم شما را با کاربرد اینورتر فن در برج خنک کننده آشنا کنیم. همانطور که میدانید اینورتر فن یک مبدل برق است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می‌کند، با استفاده از این درایو امکان تنظیم فرکانس دلخواه نیز فرهم می‌گردد که کاهش هزینه برق مصرفی را نیز به همراه خواهد داشت. در ادامه شما را با مزایای اینورتر فن در برج خنک کننده آشنا خواهیم کرد.

(تصویر ۱)

مزایای اینورتر فن در برج خنک کن گالوانیزه  و دیگر صنعت‌ها
بیشترین کاربرد اینورتر در برج خنک کننده عملکرد مثبت آن در کنترل دور فن است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در ادامه نیز مزایای زیر را به دنبال دارد:

کاهش مصرف انرژی و هزینه مصرفی برق

کاهش شوک یا ضربه‌های مکانیکی به کولینگ تاور (موتور برج خنک کننده) که موجب افزایش طول عمر این بخش‌ها خواهد شد.

یک سنسور در لوله خروجی آب نصب شده است که در برج خنک کن گالوانیزه یا کولینگ تاور سیگنال ورودی اینورتر از آنجا به آن وارد می‌شود. سنسور درون یک غلاف روی لوله آب خروجی از برج خنک کننده قرار گرفته است که این مورد تأثیر زیادی بر اندازه گیری دقیق میزان دمای آب دارد.

ناگفته نماند که استفاده از اینورتر فن در برج خنک کننده باعث افزایش طول موتور و جلوگیری از سوختن آن خواهد شد.

(تصویر ۲)

نوع اینورتر فن مورد استفاده در برج خنک کننده گالوانیزه
اینورتر فن بکارگرفته شده در برج خنک کننده ساخت کره جنوبی یا دیگر کشورهای مهم دنیا می‌باشد که در ساخت آن از برترنین فناوری روز دنیا بهره گرفته شده است و مشتری می‌تواند هر مارک معتبری که مدنظر دارد را سفارش دهد.

طریقه عملکرد اینورتر فن در برج خنک کننده
در ابتدا دو نقطه خاص از دما به‌عنوان حداقل و حداکثر برای دستگاه تعریف می‌گردد، عملکرد اینورتر نیز به این صورت است:

در مواقعی که دما به کمتر از نقطه حداقل برسد فن برج خنک کننده خاموش خواهد شد و در نقطه حداکثر اینورتر میزان دور فن را به بالاترین مقدار ممکن می‌رساند، هنگامی که دما تا رسیدن به سطح حداقل تعیین شده افزایش میابد فن شروع بکار می‌کند و هرچه این مقدار افزایش یابد همراستا با آن دور فن نیز افزایش خواهد داشت. با به‌کارگیری این دستگاه امکان کنترل دور فن به کمک PLC نیز فراهم خواهد شد.

 

 

طریقه عملکرد برج خنک کننده در زمستان

یخ زدن برج خنک کننده در زمستان یک مسئله بسیار واضح است به همین علت برای اینکه برج خنک کننده بتواند به عملکرد صحیح خود ادامه دهد باید نکاتی را مدنظر قرار داد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. در بعضی نواحی یک برج خنک کننده فقط با مشکل یخ زدگی روبرو نیست و عوامل بسیار دیگری نیز می‌تواند در مسیر کارکرد صحیح آن اختلال ایجاد کند.

(تصویر ۱)

مشکلات ایجاد شده در مناطقی که برج خنک کننده وجود دارد

زمانی که برج خنک کننده گالوانیزه تخلیه می‌شود، نتیجه آن ایجاد یک مه غلیظ است که بر روی سطح جاده‌های اطراف آن سبب بروز یخ زدگی و همچنین سوانح رانندگی می‌شود.

اجزای متصل به این برج از جمله شیرآلات، لوله‌ها، تشت زیرین و …، همچنین سطوح مشبکی که هوا از آن طریق وارد برج می‌شود در معرض هوای سرد و یخ زدگی هستند که عدم توجه به این موضوع و یخ زدگی آن‌ها می‌تواند موجب خسارت شود، برای جلوگیری از ایجاد این نوع خسارت باید نکات خاصی را مورد توجه قرار داد.

(تصویر ۲)

پیشگیری از یخ زدگی برج خنک کننده در زمستان

مناطقی از برج خنک کننده در معرض هوای سرد هستند که باید با استفاده از روش‌های اصولی میزان گرما را در این مناطق تنظیم و کنترل کرد، یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه‌هایی برای کنترل دما در این قسمت‌هاست.

(تصویر ۳)

استفاده از المنت برقی و فین بخار در حوض آب سرد برج خنک کننده در زمستان روش مناسب دیگری برای پیشگیری از یخ زدگی و ایجاد خسارت است، با بهره گیری از این دو وسیله جریان هوا در حوض آب برج خنک کننده برقرار خواهد بود و همین موضوع مانع از یخ زدگی آب موجود در حوض خواهد شد.

یکی دیگر از موارد کنترل و تنظیم اتوماتیک دما استفاده از پنکه برج خنک کننده در زمستان است البته ناگفته نماند که این پنکه باید دور متغیر داشته باشد که در نتیجه آن عملکردی به صورت زیر خواهد داشت:

کنترل کننده دما در حوض آب سرد برج خنک کن گالوانیزه در زمستان نصب می‌شود و دمای آن را نیز با توجه به نزدیک‌ترین دمایی که باعث یخ زدگی آب می‌شود تنظیم می‌گردد، در ادامه شاهد عملکرد صحیح برج خنک کننده در زمستان و روش‌های اعمال شده خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *